fbpx
✆ +48 222 288 455

Blog

Zimowe mity motoryzacyjne – 15 przekonań, które warto obalić

Zimowe mity motoryzacyjne – 15 przekonań, które warto obalić

Zimowe mity motoryzacyjne – w co wierzymy, a co jest faktem?

Zima to czas, który stawia przed kierowcami wiele wyzwań. Śliskie drogi, niskie temperatury i krótsze dni sprawiają, że prowadzenie samochodu wymaga większej ostrożności. To również okres, w którym wśród kierowców krąży wiele mitów dotyczących jazdy zimą i przygotowania samochodu na chłodniejsze miesiące. Niektóre z tych przekonań mogą być nie tylko nieprawdziwe, ale także potencjalnie niebezpieczne. W tym artykule rozprawimy się z najczęściej powtarzanymi mitami i oddzielimy fakty od fikcji, aby pomóc Ci bezpiecznie przetrwać zimowy sezon na drodze.

Samochód musi się długo rozgrzewać przed jazdą zimą

Jednym z najczęściej powtarzanych mitów jest przekonanie, że samochód trzeba pozostawić na biegu jałowym przez kilka minut, aby rozgrzać silnik przed jazdą. Faktem jest, że nowoczesne silniki – zarówno benzynowe, jak i diesle – nie wymagają długiego rozgrzewania na postoju. W rzeczywistości najlepszym sposobem na szybkie osiągnięcie optymalnej temperatury silnika jest spokojna jazda przez pierwsze kilometry. Zbyt długie pozostawianie auta na biegu jałowym prowadzi jedynie do niepotrzebnego zużycia paliwa i emisji spalin, nie wspominając o możliwych konsekwencjach dla środowiska.

Opony zimowe to przesada, wystarczą wielosezonowe

Wielu kierowców uważa, że opony całoroczne są wystarczające na zimowe warunki. Choć opony wielosezonowe rzeczywiście mogą sprawdzić się w umiarkowanych warunkach pogodowych, to w przypadku intensywnych opadów śniegu lub oblodzonych dróg nie dorównują skutecznością oponom zimowym. Opony zimowe mają specjalną mieszankę gumy, która zachowuje elastyczność w niskich temperaturach, oraz bieżnik zaprojektowany do lepszego trzymania się śliskiej nawierzchni. Dlatego w trudnych warunkach zimowych opony zimowe są niezastąpione, zwłaszcza w regionach, gdzie często pada śnieg.

Napęd na cztery koła eliminuje potrzebę opon zimowych

To, że samochód ma napęd na cztery koła, nie oznacza, że poradzi sobie na śliskiej nawierzchni bez opon zimowych. Napęd 4×4 pomaga w utrzymaniu trakcji podczas przyspieszania, ale nie wpływa na zdolność hamowania czy skręcania. Na oblodzonych drogach kluczowe są opony zimowe, które zapewniają lepszą przyczepność niezależnie od rodzaju napędu. Kierowcy SUV-ów z napędem na cztery koła, którzy zaniedbują wymianę opon, często wpadają w pułapkę fałszywego poczucia bezpieczeństwa.

Niskie ciśnienie w oponach poprawia przyczepność

Niektórzy kierowcy obniżają ciśnienie w oponach, wierząc, że zwiększona powierzchnia styku poprawi przyczepność na śniegu lub lodzie. Jest to niebezpieczny mit, który może prowadzić do poważnych problemów. Zbyt niskie ciśnienie powoduje nierównomierne zużycie opon, zmniejsza ich trwałość i pogarsza właściwości jezdne. Optymalne ciśnienie w oponach, zgodne z zaleceniami producenta samochodu, zapewnia najlepszą przyczepność i kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach.

Letni płyn do spryskiwaczy działa zimą, wystarczy dolać odmrażacza

Letni płyn do spryskiwaczy, nawet z dodatkiem odmrażacza, nie sprawdzi się w warunkach zimowych. W niskich temperaturach letni płyn szybko zamarza na szybach, co może skutkować ograniczeniem widoczności, a nawet uszkodzeniem systemu spryskiwaczy. Zimą należy stosować specjalny płyn zimowy, który jest odporny na zamarzanie nawet przy ekstremalnych mrozach. Regularna wymiana płynu jest niezbędna dla bezpieczeństwa i wygody jazdy.

Wystarczy odśnieżyć tylko szyby przednie i boczne

Odśnieżenie jedynie szyb przednich i bocznych jest niewystarczające, choć niestety wielu kierowców ogranicza się do tego minimum. Śnieg zalegający na dachu może zsunąć się na przednią szybę podczas hamowania, a nieodśnieżone reflektory i tylne światła ograniczają widoczność na drodze. W Polsce przepisy nakładają obowiązek dokładnego odśnieżenia całego samochodu przed ruszeniem, w tym szyb, lusterek, świateł i tablic rejestracyjnych. Zaniedbanie tego obowiązku grozi mandatem, a przede wszystkim stwarza zagrożenie na drodze.

Hamowanie pulsacyjne zawsze działa najlepiej na śliskiej nawierzchni

Hamowanie pulsacyjne, czyli krótkie, powtarzające się naciski na pedał hamulca, było skuteczne w czasach, gdy samochody nie były wyposażone w system ABS. W nowoczesnych pojazdach z ABS hamowanie pulsacyjne nie tylko nie poprawia skuteczności, ale może wręcz zakłócać pracę systemu. W sytuacjach awaryjnych należy mocno i zdecydowanie nacisnąć pedał hamulca, pozwalając systemowi ABS zoptymalizować siłę hamowania i utrzymać kontrolę nad pojazdem.

Zimowe mity motoryzacyjne – 15 przekonań, które warto obalić

Olej silnikowy zimą należy wymieniać na „zimowy”

W przeszłości, gdy technologie olejów były mniej zaawansowane, istniała potrzeba stosowania innych olejów w zimie i latem. Obecnie większość nowoczesnych olejów silnikowych jest wielosezonowych, co oznacza, że są one przystosowane do pracy w szerokim zakresie temperatur. Ważniejsze od zmiany rodzaju oleju jest jego regularna wymiana zgodnie z zaleceniami producenta, a także kontrola poziomu i stanu oleju przed zimowymi podróżami.

Diesel nie odpali zimą bez dodatków do paliwa

Współczesne samochody z silnikami diesla są wyposażone w systemy, które ułatwiają uruchamianie silnika w niskich temperaturach. Paliwo sprzedawane w zimie w Polsce jest dostosowane do warunków atmosferycznych i zawiera dodatki zapobiegające krystalizacji parafiny. Dodatki do paliwa mogą być pomocne w ekstremalnych mrozach, ale w większości przypadków dobrze utrzymany silnik diesla odpali bez problemu, o ile akumulator i układ świec żarowych są w odpowiednim stanie technicznym.

Mocniejsze światła poprawiają widoczność w zimowych warunkach

Choć może się wydawać, że mocniejsze żarówki lepiej sprawdzą się zimą, prawda jest bardziej skomplikowana. Zbyt jasne światła mogą powodować odbicia od śniegu i lodu, co paradoksalnie zmniejsza widoczność. Dodatkowo, nadmierna jasność może oślepiać innych kierowców. Kluczowe jest utrzymanie reflektorów w czystości oraz ich prawidłowe ustawienie – to ma większy wpływ na widoczność niż wymiana żarówek na mocniejsze modele.

Płukanie samochodu wodą usuwa sól drogową

Płukanie samochodu zwykłą wodą może wydawać się szybkim sposobem na usunięcie soli drogowej, jednak w praktyce to działanie może pogorszyć sytuację. Woda nie usuwa dokładnie soli, a wręcz może ją dodatkowo rozprowadzać po karoserii, przyspieszając proces korozji. Do usuwania soli należy używać specjalistycznych środków myjących, które neutralizują działanie chemikaliów.

Auto garażowane nie wymaga skrobaczki do szyb

Wielu kierowców sądzi, że jeśli parkują auto w garażu, to nigdy nie będą musieli skrobać szyb. W rzeczywistości różnice temperatur i wilgotność powietrza mogą powodować oszronienie szyb nawet w garażowanych pojazdach. Warto mieć pod ręką skrobaczkę lub odmrażacz do szyb, niezależnie od tego, gdzie parkujemy samochód.

Większy samochód jest bezpieczniejszy zimą

Wielu kierowców wierzy, że większy samochód, taki jak SUV, automatycznie jest bardziej bezpieczny w zimowych warunkach. Choć większe auta oferują więcej przestrzeni i często lepszą widoczność, ich ciężar może utrudniać hamowanie na śliskich nawierzchniach. Bez odpowiednich opon zimowych nawet największy SUV będzie miał trudności z utrzymaniem przyczepności. Bezpieczeństwo zależy bardziej od przygotowania auta niż od jego rozmiaru.

Wystarczy posypać zamarzniętą szybę solą, aby ją odmrozić

Choć sól skutecznie obniża temperaturę zamarzania wody, jej użycie na szybach samochodowych jest bardzo złym pomysłem. Sól może uszkodzić powierzchnię szyby, powodując mikropęknięcia, które z czasem będą się powiększać. Lepiej użyć odmrażacza do szyb lub ciepłej wody, ale nigdy wrzącej, która może spowodować pęknięcie szkła.

Obciążenie bagażnika poprawia przyczepność samochodu

Obciążenie bagażnika było kiedyś stosowane w starszych modelach samochodów z napędem na tylną oś, aby poprawić ich stabilność. W nowoczesnych autach, zwłaszcza z napędem na przednie koła, takie działanie jest nie tylko niepotrzebne, ale może wpłynąć negatywnie na prowadzenie. Nadmierne obciążenie tyłu auta zmienia jego balans, co utrudnia hamowanie i sterowanie.

Fakty kontra mity zimowej motoryzacji

Zima to wymagający czas dla kierowców, ale odpowiednia wiedza i przygotowanie mogą znacząco zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. Warto pamiętać, że wiele popularnych przekonań na temat zimowej jazdy samochodem nie ma pokrycia w rzeczywistości. Stosowanie się do sprawdzonych zasad, takich jak regularna wymiana opon na zimowe, korzystanie z odpowiednich płynów i dokładne odśnieżanie auta, pozwoli uniknąć problemów i niepotrzebnego stresu. Odrzuć mity, trzymaj się faktów i ciesz się bezpieczną jazdą, nawet w najtrudniejszych warunkach zimowych.

Dlaczego warto wybrać wypożyczalnię samochodów zimą?

Decydując się na zimowe podróże, wynajem samochodu w sprawdzonej wypożyczalni to doskonałe rozwiązanie. Profesjonalne firmy, takie jak 4mobility, oferują szeroką flotę pojazdów, które są kompleksowo przygotowane na zimowe warunki – wyposażone w opony zimowe, sprawdzony układ hamulcowy i dodatki. Dzięki temu wynajęty samochód daje gwarancję bezpieczeństwa i komfortu, niezależnie od celu podróży – czy to wypad w góry, czy codzienna jazda po mieście. Wypożyczalnie takie jak 4mobility mają punkty odbioru w największych miastach Polski, takich jak Warszawa, Kraków, Gdańsk czy Wrocław, co pozwala na łatwy dostęp do samochodu, gdziekolwiek go potrzebujesz. Ponadto elastyczne warunki wynajmu umożliwiają dostosowanie oferty do indywidualnych potrzeb, takich jak krótko- czy długoterminowy wynajem. To idealna opcja dla tych, którzy chcą uniknąć problemów technicznych związanych z własnym pojazdem w zimowych warunkach i cieszyć się spokojną jazdą.

FAQ – Najczęściej zadawane pytania dotyczące zimowych mitów motoryzacyjnych

Czy muszę rozgrzewać silnik na postoju przed rozpoczęciem jazdy zimą?
Nie, nowoczesne silniki nie wymagają długiego rozgrzewania na biegu jałowym. Wystarczy ruszyć powoli i unikać wysokich obrotów przez pierwsze kilometry, aby silnik osiągnął optymalną temperaturę.

Czy opony zimowe są naprawdę konieczne, jeśli rzadko pada śnieg?
Tak, opony zimowe są ważne nawet przy suchej, zimowej nawierzchni, ponieważ ich mieszanka gumy zapewnia lepszą przyczepność w niskich temperaturach.

Czy mogę używać letniego płynu do spryskiwaczy w zimie?
Nie, letni płyn do spryskiwaczy zamarza w niskich temperaturach i może uszkodzić system spryskiwaczy. Zimą należy używać płynu przeznaczonego na mroźne warunki.

Czy napęd na cztery koła wystarczy, aby uniknąć poślizgu?
Nie, napęd na cztery koła pomaga przy przyspieszaniu, ale nie wpływa na skracanie drogi hamowania. Kluczowe są opony zimowe, które zapewniają lepszą przyczepność.

Czy użycie soli do odmrażania szyb jest bezpieczne?
Nie, sól może uszkodzić powierzchnię szyb i powodować mikropęknięcia. Zamiast soli lepiej użyć specjalnego odmrażacza do szyb, który jest bezpieczny i skuteczny.

Gdzie jechać na narty najbliżej Warszawy?
Facebook
Twitter
LinkedIn

Zarezerwuj online

Wynajem od 1 do 30 dni,
bez limitu kilometrów i bez konieczności zakładania konta!

Audi A3 od 129 zł/doba

Bez kaucji i całodobowo – tylko w aplikacji

Zobacz podobne wpisy

zarezerwuj

Zarezerwuj samochód

Wynajem od 1 do 30 dni, bez limitu kilometrów i bez konieczności zakładania konta!
Call Now Button