fbpx
NIELIMITOWANE KILOMETRY I BEZPŁATNA ANULACJA DO 24H | ZAREZERWUJ ONLINE
✆ +48 222 288 455

Blog

Czy lokalne stacje paliw mają gorsze paliwo? Fakty, mity i analiza

Czy lokalne stacje paliw mają gorsze paliwo? Fakty, mity i analiza

Tankowanie samochodu to codzienność dla większości kierowców, jednak wybór stacji paliw może wywołać pewne dylematy. Czy tankować na dużej, renomowanej stacji paliw, czy może skorzystać z oferty mniejszych, lokalnych punktów? W Polsce od lat krąży opinia, że lokalne stacje paliw oferują gorsze paliwo, które może negatywnie wpływać na silnik i wydajność samochodu. Czy jednak rzeczywiście tak jest? Czy paliwo z mniejszych, lokalnych stacji jest faktycznie gorszej jakości od tego sprzedawanego przez duże sieci?

W tym artykule postaramy się szczegółowo przeanalizować, skąd biorą się różnice w postrzeganiu jakości paliwa na różnych stacjach, omówimy, co wpływa na jego jakość, jakie są najczęstsze mity dotyczące lokalnych stacji paliw oraz co warto wiedzieć o kontroli paliwa w Polsce.

Skąd pochodzi paliwo na stacjach? Czy jest różnica w źródłach?

Aby zrozumieć, czy paliwo na lokalnych stacjach jest gorszej jakości, warto najpierw zastanowić się nad tym, skąd ono pochodzi. W Polsce zdecydowana większość paliwa sprzedawanego na stacjach – zarówno dużych, jak i małych – pochodzi z tych samych rafinerii. Paliwo, które trafia na stacje, jest produkowane w polskich rafineriach, takich jak PKN Orlen i Grupa Lotos, a także importowane z zagranicznych źródeł.

Co istotne, paliwo, które opuszcza rafinerie, musi spełniać ścisłe normy jakościowe ustalone przez Unię Europejską oraz polskie przepisy. Oznacza to, że paliwo sprzedawane na mniejszych, lokalnych stacjach pochodzi często z tych samych źródeł, co paliwo na stacjach dużych sieci, takich jak Orlen, BP, Shell czy Lotos. Oczywiście duże sieci mogą oferować paliwa premium wzbogacone o specjalne dodatki, ale sama jakość podstawowego paliwa musi spełniać te same normy na każdej stacji.

Co wpływa na jakość paliwa?

Jakość paliwa zależy od kilku kluczowych czynników, które warto wziąć pod uwagę, rozważając wybór stacji paliw:

1. Źródło paliwa

Jak już wspomniano, paliwo na większości stacji pochodzi z tych samych rafinerii i musi spełniać normy określone przez przepisy. Z tego względu różnice pomiędzy paliwem sprzedawanym na dużych i małych stacjach nie wynikają z samego źródła paliwa, lecz z tego, co dzieje się z paliwem później – podczas transportu, przechowywania i dystrybucji.

2. Czystość zbiorników paliwowych

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na jakość paliwa jest stan techniczny i czystość zbiorników, w których jest ono przechowywane na stacjach. Zbiorniki paliwowe, zarówno na dużych, jak i małych stacjach, powinny być regularnie czyszczone, aby zapobiegać gromadzeniu się osadów, rdzy i innych zanieczyszczeń, które mogłyby przedostawać się do paliwa.

W przypadku mniejszych stacji, które mogą nie sprzedawać tak dużych ilości paliwa, paliwo może dłużej pozostawać w zbiornikach, co zwiększa ryzyko zanieczyszczeń. W takich przypadkach brak regularnej konserwacji zbiorników może prowadzić do obniżenia jakości paliwa, a tym samym do problemów technicznych w pojazdach.

3. Dodatek biokomponentów

Zgodnie z polskimi i europejskimi przepisami, paliwa sprzedawane na stacjach muszą zawierać biokomponenty, takie jak bioetanol w przypadku benzyny oraz biodiesel w oleju napędowym. Biokomponenty są dodawane do paliw, aby spełniać normy ekologiczne, ale mają także wpływ na właściwości paliwa.

Mimo że biokomponenty są dodawane zarówno w dużych sieciach, jak i na mniejszych stacjach, to ich proporcje oraz jakość mogą się różnić. Dlatego warto zwrócić uwagę, czy dana stacja dostosowuje się do obowiązujących przepisów i czy oferowane paliwo jest zgodne z normami jakościowymi.

4. Dodatki uszlachetniające

Jedną z głównych różnic pomiędzy paliwem sprzedawanym na dużych stacjach a tym na lokalnych stacjach są dodatki uszlachetniające. Duże sieci, takie jak Shell, BP czy Orlen, często promują swoje paliwa jako „lepsze dla silnika” dzięki zastosowaniu specjalnych dodatków. Mogą to być składniki, które mają za zadanie poprawiać spalanie, redukować osady w silniku, zmniejszać tarcie czy obniżać emisję spalin.

Lokalne stacje paliw często sprzedają paliwo bez takich dodatków, co nie oznacza jednak, że jest ono gorszej jakości. Paliwa bez dodatków mogą być nieco mniej zaawansowane technologicznie, ale same w sobie muszą spełniać normy jakościowe. Brak uszlachetniaczy oznacza jedynie, że paliwo nie posiada dodatkowych funkcji ochronnych.

Najczęstsze mity dotyczące lokalnych stacji paliw

Mimo że większość paliwa sprzedawanego na lokalnych stacjach spełnia te same standardy, co paliwo z dużych sieci, krąży wiele mitów dotyczących jakości paliwa na mniejszych stacjach. Oto najczęstsze z nich:

Mit 1: Paliwo na lokalnych stacjach jest rozcieńczane lub „fałszowane”

To jeden z najbardziej rozpowszechnionych mitów, który nie znajduje potwierdzenia w rzeczywistości. W Polsce paliwo podlega ścisłej kontroli przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz Inspekcję Handlową. Regularnie prowadzone są losowe kontrole stacji paliw, zarówno dużych, jak i małych, w celu sprawdzenia jakości paliwa i zgodności z normami.

Fałszowanie paliwa, takie jak jego rozcieńczanie czy dodawanie nielegalnych substancji, jest niezgodne z prawem i grozi surowymi karami. W przypadku, gdy kontrola wykaże nieprawidłowości, stacja paliw może stracić licencję na sprzedaż paliw, a jej właściciele mogą zostać ukarani.

Mit 2: Paliwo z małych stacji psuje silnik

Wielu kierowców obawia się, że paliwo z lokalnych stacji może negatywnie wpłynąć na stan techniczny silnika. Prawda jest jednak taka, że paliwo sprzedawane na każdej stacji w Polsce musi spełniać te same standardy jakościowe, co paliwo na dużych stacjach. Oczywiście, mogą zdarzyć się sytuacje, gdy paliwo na małej stacji było przechowywane w nieodpowiednich warunkach, co może wpłynąć na jego jakość, jednak nie jest to reguła.

Kluczem do zachowania jakości paliwa jest regularna konserwacja zbiorników i utrzymanie czystości. Paliwo, które jest prawidłowo przechowywane i spełnia obowiązujące normy, nie powinno stanowić zagrożenia dla silnika.

Mit 3: Lokalne stacje oferują paliwo z domieszkami wody

Ten mit pochodzi z czasów, gdy kontrole jakości paliwa były mniej rygorystyczne, a niektóre stacje rzeczywiście próbowały „oszczędzać” na jakości. Obecnie dodawanie wody do paliwa jest nielegalne i surowo karane. Nowoczesne stacje paliw, zarówno duże, jak i małe, stosują technologie, które zapobiegają przedostawaniu się wody do zbiorników paliwowych. W przypadku mniejszych stacji warto jednak upewnić się, że zbiorniki paliwowe są regularnie konserwowane, co zapobiega gromadzeniu się wilgoci.

Kontrola jakości paliwa w Polsce

W Polsce jakość paliwa jest regularnie kontrolowana przez organy państwowe. UOKiK i Inspekcja Handlowa przeprowadzają losowe kontrole na stacjach paliw w całym kraju, aby sprawdzić, czy sprzedawane paliwo spełnia normy jakościowe. Te kontrole obejmują zarówno duże sieci paliwowe, jak i małe, lokalne stacje. W raporcie UOKiK za ostatnie lata wynika, że liczba nieprawidłowości jest niewielka i dotyczy zarówno małych, jak i dużych stacji.

Jeśli paliwo na danej stacji nie spełnia wymogów, stacja może stracić prawo do sprzedaży paliwa, a jej właściciel może zostać ukarany finansowo. Dla kierowców to oznacza, że ryzyko zatankowania paliwa złej jakości jest stosunkowo niskie, niezależnie od tego, gdzie tankują.

Czy lokalne stacje paliw mają gorsze paliwo?

Czy warto tankować na lokalnych stacjach paliw?

Lokalne stacje paliw często oferują niższe ceny paliwa w porównaniu do dużych sieci, co dla wielu kierowców stanowi istotną zaletę. Jeśli jednak zależy Ci na paliwie z dodatkami uszlachetniającymi, które mogą oferować dodatkowe korzyści, takie jak lepsza ochrona silnika czy mniejsze zużycie paliwa, warto rozważyć tankowanie na stacjach sieciowych.

Z drugiej strony, jeśli tankujesz paliwo standardowe i nie szukasz dodatkowych funkcji, lokalne stacje paliw mogą być równie dobrym wyborem. Kluczowe jest, aby sprawdzać opinie innych kierowców o danej stacji oraz monitorować zachowanie swojego samochodu po tankowaniu.

Jak rozpoznać paliwo niskiej jakości?

Niezależnie od tego, gdzie tankujesz, warto być świadomym objawów, które mogą świadczyć o tym, że paliwo jest niskiej jakości. Oto kilka sygnałów, na które warto zwrócić uwagę:

  • Spadek mocy silnika: Jeśli po tankowaniu zauważasz, że Twój samochód traci moc lub silnik pracuje nierówno, może to być oznaka, że paliwo jest zanieczyszczone.
  • Zwiększone zużycie paliwa: Paliwo niskiej jakości może wpłynąć na większe zużycie, ponieważ silnik nie pracuje z pełną efektywnością.
  • Problemy z rozruchem: Jeśli po tankowaniu masz trudności z uruchomieniem silnika, może to wskazywać na problemy z jakością paliwa.
  • Pojawienie się kontrolki „check engine”: Jeśli kontrolka „check engine” zapala się po tankowaniu, warto udać się do mechanika, aby sprawdzić, czy nie jest to wynik złej jakości paliwa.

Podsumowanie

Lokalne stacje paliw nie muszą oferować gorszego paliwa niż duże sieci. Wiele z nich korzysta z tych samych dostawców paliwa, a ich produkty muszą spełniać te same normy jakościowe, co paliwa sprzedawane na renomowanych stacjach. Różnice mogą pojawiać się jedynie w dodatkach uszlachetniających, które stosują większe sieci, ale samo paliwo jest na ogół porównywalnej jakości.

Jeśli zdecydujesz się na tankowanie na lokalnych stacjach, zwracaj uwagę na opinie innych kierowców, sprawdzaj, czy stacja jest zadbana i dbaj o regularną konserwację swojego samochodu. Pamiętaj również, że w Polsce paliwo jest regularnie kontrolowane, co minimalizuje ryzyko zakupu paliwa niskiej jakości, niezależnie od tego, gdzie tankujesz.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Zarezerwuj online

Wynajem od 1 do 30 dni,
bez limitu kilometrów i bez konieczności zakładania konta!

Wynajem na miesiące

Wynajmij samochód już od 1 miesiąca.
Ze wszystkim w cenie!

Zobacz podobne wpisy

zarezerwuj

Zarezerwuj samochód

Wynajem od 1 do 30 dni, bez limitu kilometrów i bez konieczności zakładania konta!
Call Now Button